70-talskänsla med ÅFF’s retrotröja

I början av september blev det högtryck hos ÅFF’s kansli. Hos kanslisten Yvonne Kjellberg plingade telefonen med inkommande mejl hela natten. Anledningen? En retrotröja som blivit viral.

Året var 2021 och Tryck & Media i Åtvidaberg tog fram en ny retrotröja i bomull att sälja i ÅFF’s webshop. En i blått med vitt tryck och en i rött med svart tryck – båda väldigt lika de tröjor som spelarna hade på 70-talet. Sedan dess har den blå retrotröjan funnits kvar i webshopen.

Fem getingar av Expressen

I år, i samband med att Allsvenskan fyller 100 år, är det många allsvenska klubbar som tagit fram egna retrotröjor. Något som gjorde att försäljningen fick fart av ÅFF’s tröjor.

– Vi tog fram våra retrotröjor från 2021, spelarna fick prova dem och jag tog en bild och la upp på ÅFF’s Instagram, berättar Pierre Johansson, sportchef.

Bilden blev snabbt populär på sociala medier. Tidningen Expressen gjorde en rangordning av vilka retrotröjor som var snyggast och där fick ÅFF’s tröja fem getingar. I matchen mot IFK Sleipner fredagen den 6 september hade både ÅFF och Sleipner sina retrotröjor på sig.

– Det blev en sån härlig kväll! Många hade köpt sig retrotröjor och vi delade ut ÅFF-tröjor – hela läktaren var blå. Sedan blev det vinst med 3-0, allt stämde och det var en sån bra stämning, berättar Yvonne Kjellberg, kansliet ÅFF.

På några dagar var över 300 tröjor sålda. Tröjorna finns både i webshopen och i kansliet till försäljning.

– Det blev större än vad vi tänkt oss. Vi har fått beställningar från hela Sverige, det märks att ÅFF fortfarande är populära ute i landet, avslutar Pierre.

Text: Frida Almqvist 
Foto: Pierre Johansson

Artikeln är publicerad i kategorierna: Närheter | Startsida | Åtvidaberg