Sedan 90-talet har Rotakorn varit en pionjär inom handel med elektronikkomponenter. Från starten i Åtvidaberg, har företaget idag kunder världen över. Med en stark företags-kultur och en affärsmodell som löser kunders brister har Rotakorn blivit en viktig aktör på en växande marknad.
TV-apparater, mobiltelefoner, datorer, smartklockor, robotdammsugare, el-bilar, produkter inom försvarsindustrin. Elektronikkomponenter finns i det mesta idag.
– När jag startade företaget på 90-talet var det framförallt elektronikkomponenter i datorer och mobiltelefoner som fanns och som var aktuellt, sedan dess har marknaden vuxit något enormt. Tänk bara alla el-bilar och all annan elektronik vi har omkring oss idag, säger Peder Olausson, grundare och vd på Rotakorn.
Rotakorns kunder finns över hela världen, och de har kontor i Kina, USA och Filippinerna.
– Vi stärker vår närvaro i Åtvidaberg och fokuserar på att växa lokalt för att kunna erbjuda ännu bättre support
globalt, berättar han.
Idag är det tjugo anställda på kontoret i Åtvidaberg. För fem år sedan var de tolv.
– Det finns oändliga möjligheter, marknaden är så het och väldigt intressant idag, säger Martin Lindström, verksamhetschef för Rotakorn.
Men, vi backar bandet och tar det från början. Peders idé var att köpa in elektronikkomponenter och sälja på export till företag i USA och Asien. Tvärtom vad många andra tänkte då, och de var en av pionjärerna inom detta på 90-talet. Och samma grund har förtaget fortfarande.
Idag har de ett 2 600 kvm stort lager i Åtvidaberg med 32 000 olika artiklar (32 000 olika sorters elektronikkomponenter). Och inte bara kunder i USA och Asien, utan över hela världen.
– Huvuddelen i affärsplanen är att kunna lösa eventuellt uppkomna brister och på så sätt vara en buffert när något tillverkande företag står utan en elektronikkomponent. Då ringer de oss och vi kan hjälpa dem med att hitta rätt komponent i vårt lager eller via vårt globala kontaktnät, berättar Martin.
Elektronikproduktion kräver även enorma resurser, men många komponenter går till spillo. Rotakorn köper in överlager från producenter, lagrar dem och ser till att de hamnar hos kunder med verkligt behov.
– Genom att minska destruktion och nyproduktion sparar vi både energi och råvaror – en vinst för både branschen och miljön, säger Peder.
Idag jobbar Rotakorn, förutom att lösa brister när någon kund saknar elektronikkomponenter, även som distributör av komponenter till sina kunder på längre sikt. De gör prognoser på hur framtidens behov av elektronikkomponenter kan komma att se ut, och köper in överskottslager för att säkerställa tillgång när efterfrågan ökar.
– Framgången för oss handlar om flera saker. Dels att hitta en affärsmodell som gör att kunderna kommer tillbaka, att ha ett lager som gör att vi kan hjälpa till när en brist uppstår, och att vi ser till att vårda våra kundrelationer. Flera av våra kunder har vi haft sedan starten på 90-talet, säger Peder.
– En annan del av framgången är att organisationen är platt och snabb. Om en möjlighet ligger på bordet tar vi inte beslutet imorgon, utan närmaste halvtimme. Att vi vågar ta beslut och att göra affärer, säger Martin.
– Och den förmågan får man ju om man har erfarenheterna, där spelar vår litenhet roll, tillägger Peder.
Företagskulturen hos Rotakorn är också en del av framgången. Kulturen präglas av ett starkt samarbete och en gemensam vision. Tillsammans skapar man en affärsplan och sätter upp mål för både kort- och långsiktiga framsteg. Varje vecka reflekterar man över vad som gått bra och vad som kan förbättras, och genom workshops och inspiration stärks teamet.
– Att vara driven och vilja vinna tillsammans är centralt för oss, och den positiva atmosfären bidrar till att alla trivs och utvecklas i sitt arbete, säger Martin.
Samtidigt plingar det till i en klocka på väggen, vad var det, frågar jag. Det var ytterligare affärs som gick i lås där
någon beställde elektronikkomponenter.
– Detta var en ganska stor affär, avslutar Martin med en leende.
Text: Frida Almqvist
Foto: Alva Olausson