Under två förmiddagar har kommunens konsumentrådgivare samt budget- och skuldrådgivare varit på Alléskolan för att informera eleverna om ekonomi och skuldfällor.
Skuldberget växer för unga. Enligt nya siffror från Kronofogden har skulderna för personer upp till 25 år överstigit 1,7 miljarder kronor.
Det är bland unga kvinnor skulderna ökat mest, även om unga män står för 73 procent av det totala skuldbeloppet. Det totala skuldbeloppet bland män har ökat med 25 procent på tio år medan det har ökat 80 procent bland kvinnor under samma period.
Men det finns vissa skillnader mellan unga kvinnor och unga män, vad gäller vilken konsumtion som orsakar skulder. Näthandeln är den vanligaste orsaken till skulder bland unga kvinnor medan telekomskulder är vanligast bland unga män.
I Åtvidaberg har totalt 399 personer skulder hos Kronofogden. Den sammanlagda skulden ligger på drygt 85 miljoner kronor.
– Vi ser att framförallt fler personer i yngre åldrar skuldsätter sig tidigt i livet. Därför vill vi informera ungdomarna om faror som de kan försätta sig i när de fyller 18 år och har möjlighet att ta snabblån och krediter, säger Linda Lindblad, budget- och skuldrådgivare i kommunen.
Tävlingar som väckte intresse
Under konsumentvägledningens besök hölls två olika tävlingar. Den ena gick ut på att gissa vilka märken som stod bakom olika kända loggor där hela 95 svar lämnades in. Många satt i grupper och löste uppgiften tillsammans. Syftet med tävlingen var att visa hur lätt man nås av marknads-föring, medvetet eller omedvetet.
I den andra tävlingen skulle eleverna skriva betydelsen av olika ekonomiska begrepp, något som inte var helt enkelt.
Varje tävling hade tre vinnare som alla fick varsitt presentkort från lokala butiker.
Praktiska exempel på vad det egentligen kostar
För att illustrera vad saker och ting egentligen kostar hade konsumentvägledarna tagit med sig burkar av populära energidrycker, lådor från dyra märkeskläder, sminkprodukter och telefonkartonger som visade den verkliga kostnaden för en månads- eller årsförbrukning.
– Vårt mål var att få ungdomarna att tänka till innan de gör inköp eller ingår avtal, samtidigt som vi ville informera om att de kan få stöd från oss angående konsumentfrågor, budgetering och skuldrådgivning, förklarar Jonna Allvin, en av konsumentvägledarna i kommunen.
– Det var kul att så många kom fram och var intresserade av vad vi gjorde där. Vi hoppas att vi har lyckats väcka deras intresse och förmedlat en medvetenhet om de faktiska kostnaderna för olika produkter, tillägger Maria Verner, konsumentvägledare.
Planerar besök på Bildningscentrum Facetten
Efter ett lyckat evenemang på Alléskolan planeras nu ett nytt besök med liknande upplägg på Bildningscentrum Facetten under mars månad.
Konsumentvägledning
Konsumentvägledning är en opartisk verksamhet som ger dig som privatperson vägledning i vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument. Kommunens konsumentvägledning kan hjälpa dig vid enklare frågor om köp av varor och tjänster och vid eventuella reklamationer, samt hänvisa vidare till rätt instans.
Skicka in ditt ärende till kontaktcenter via formulär, telefon eller besök oss i kommunhusets reception torsdagar klockan 15-18.
Text och foto: Åtvidabergs kommun