NÄRHETER: Hos Skobes känner du dig alltid sedd
På Skobes Bil AB i Västervik står kunden i centrum – oavsett om du ska köpa ny bil, lämna in din trotjänare på service eller bara kika in på en kaffe. Med försäljningschef Christoffer Dahlberg vid rodret genomsyras hela verksamheten av mottot ”Personligt hela vägen”. Ett arbetssätt som byggts upp under generationer – och som än idag är företagets största styrka.
En anläggning med hjärta och historia
Skobes-anläggningen i Västervik byggdes redan 1992, men genomgick en stor ombyggnation 2015. En investering på över 20 miljoner kronor för att skapa en modern och välkomnande miljö för såväl kunder som personal. Det öppna kontorslandskapet med glasade väggar ger en inbjudande känsla – men med möjlighet till integritet när det behövs.
– Det viktiga är att kunderna ska känna sig sedda, säger Christoffer. Det ska vara enkelt att ta kontakt, även om vi är upptagna för stunden.
”Vi hjälper varandras kunder”
Hos Skobes är lagkänslan stark. Bilförsäljning, verkstad, butik och rekond arbetar tätt tillsammans.
– Vi har inga vattentäta skott mellan avdelningarna. Den kund som köpt bil av Helena men frågar mig om något, får så klart hjälp direkt. Det är så vi bygger förtroende, säger Christoffer.
Den som servar sin bil hos Skobes möter ofta samma tekniker varje år, vilket ger en personlig relation som påminner om att ha ”sin” tandläkare eller frisör. Och det ger resultat.
– Våra tekniker säljer många av våra bilar, indirekt. Om servicen är bra, så kommer kunden tillbaka, fortsätter han.
Renodlad försäljning ger tryggare bilköp
Skobes i Västervik säljer nya bilar från Volvo, Renault och Dacia, och begagnade bilar av dessa märken. Bilar av andra märken tas in som inbyte men går vidare till andra återförsäljare.
– Vi vill vara experter på det vi säljer. Då kan vi ge kunden bästa hjälp och trygghet, förklarar Christoffer.
Varje säljare är ansvarig för sitt varumärke, vilket ger en djup kompetens och en tydlig kontakt för kunden.
Adam Tunebäck har transportbilar som avsvarsområde, Helena Söderström ansvarar för Renault och Dacia, medan Christoffer själv är varumärkesansvarig för Volvo.
Trygghet i oroliga tider
Skobes Bil är ett familjeägt företag med över 150 års historia och totalt 11 stycken anläggningar i regionen. Huvudägarna är bröderna Magnus och Tobias Skobe.
– Det är ingen riskkapitalist bakom kulisserna. Det här är ett bolag som drivs med hjärta och sunt förnuft. Vi är ekonomiskt starka, och det skapar trygghet både för kunderna och för oss som jobbar här.
Den låga personalomsättningen talar sitt tydliga språk. Många medarbetare har varit här i 10, 20, ja till och med 30 år.
Elbilar, hybrider och framtidens val
Christoffer har sett bilbranschen förändras kraftigt under sina 22 år i yrket. Från när elbilar var ovanliga och dyra till dagens breda utbud av el och hybrid.
– Idag ser vi att fler kunder som haft elbil väljer hybrid nästa gång. Det handlar om flexibilitet – el i vardagen och bensin för semesterresan.
Han tror att hybriden kommer spela en viktig roll framöver, inte minst för att den passar många svenska bilköpare bättre än 100 % eldrivna bilar.
Ett personligt bemötande – på riktigt
Mottot ”Personligt hela vägen” är ingen tom fras hos Skobes i Västervik. Det genomsyrar hela verksamheten, från första kontakten till den regelbundna servicen av fordonet.
– Vi vill att kunderna ska få en känsla av att komma hem, säger Christoffer. Och då handlar det inte bara om kaffet i kundväntrummet – utan om att du alltid möts av någon som bryr sig.
Och kanske är det just därför många kunder kommer tillbaka. I en osäker omvärld är en trygg bilpartner guld värd.
Text: Anette och Thomas Ekh
Foto: Thomas Ekh







