På bilden från vänster: Sarah Åkerblom, Elisabeth Ljungstorp, Krister Eriksson, Thomas Ekh och Kristina Lohman

Turistsatsning i Valdemarsvik – Kommunen krokar arm med Visit Valdemarsvik!

Nu är det klart! Visit Valdemarsvik har fått uppdraget att ansvara för turistverksamheten i Valdemarsviks kommun under 2025. Det innebär en rejäl satsning på personlig service, bättre marknadsföring och nya mötesplatser för besökare.

– Det här är en fantastisk möjlighet att utveckla besöksnäringen i Valdemarsvik och göra området ännu mer attraktivt för turister, säger Thomas Ekh, ordförande i Turistföreningen Visit Valdemarsvik.

Detta uppdrag gör det möjligt att sätta Valdemarsvik på kartan som en självklar turistdestination. Genom att utveckla besöksnäringen och locka besökare även utanför de sex intensiva sommarveckorna skapas en starkare och mer hållbar turism året runt.

Men vad innebär uppdraget i praktiken? Här är de viktigaste delarna i det nya uppdraget som gäller under 2025.

Tre nivåer för bättre turistservice

För att göra det enklare för både turister, kommuninvånare och lokala företag att få information kommer Visit Valdemarsvik att satsa på tre nivåer av service:

1. Turistinformation med personlig service

En bemannad turistinformation öppnar i Valdemarsviks centrum under minst åtta veckor under högsäsong. Här kommer besökare att få hjälp av kunnig personal som svarar på frågor, delar ut broschyrer och ger tips på utflykter.

– Här ska turister och kommuninvånare känna sig välkomna och enkelt kunna få all information de behöver, berättar Thomas Ekh.

2. Strategiska infopunkter runt om i kommunen

Utvalda platser kommer att fungera som ”Info Points”, där besökare kan hämta broschyrer från kommunen och närregionen samt få hjälp och tips. Personalen på dessa platser kommer att få utbildning så att de kan bistå turister på bästa sätt.

3. Turistmaterial på fler platser

För att göra turistinformationen mer tillgänglig kommer lokalt material såsom turistkartor, turistbroschyrer och evenemangskalendrar att finnas på fler ställen, som butiker, caféer, bibliotek och bensinstationer.

Satsning på marknadsföring

För att locka fler besökare till Valdemarsvik kommer kommunen att satsa stort på både tryckt och digital marknadsföring.
Här är några av insatserna:

  • Nytryck av turistbroschyr
  • Turistkarta
  • Uppdatering av skyltar vid viktiga turistplatser
  • Annonsering i tidningar och digitala kanaler
  • Ökad synlighet i sociala medier

Dessutom kommer de välkända E22-veporna att bytas ut för att ge Valdemarsvik en ännu mer inbjudande presentation för förbipasserande.

– Arbetet med att ta fram en grafisk profil, bildspråk och budskap kommer att starta snarast, fortsätter Thomas Ekh.

Utbildningar och samarbete för en starkare turistnäring

En viktig del av satsningen är att stärka samarbetet mellan företag, föreningar och andra aktörer inom turismen. Visit Valdemarsvik kommer därför att hålla utbildningar och nätverksträffar för att förbättra servicen och skapa fler besöksanledningar.

  • Utbildning i kommunkunskap, ambassadörskap och gott värdskap – För både företagare och sommarpersonal.
  • Kurser i sociala medier – För att fler ska lära sig att marknadsföra Valdemarsvik och sina företag online.
  • Nätverksträffar och arbetsgrupper – För att utveckla framtidens turism i området.

Samverkan är nyckeln till framgång

För att verkligen lyckas med satsningen behövs samverkan mellan flera olika aktörer. Genom att skapa synergieffekter med företag, föreningar och andra intressenter kan turismen stärkas på flera nivåer.

För att lyckas med detta arbete är samverkan avgörande, i detta fall mellan Valdemarsviks kommun och näringslivet. Visit Valdemarsvik har ett stort nätverk och besitter hög kompetens inom föreningen i dessa frågor, vilket borgar för att leverera ett bra resultat. Dessutom finns en djupgående kunskap om kommunen som sällan återfinns hos externa marknadsföringsbyråer.

  • Marknadsföring i samarbete med lokala företag – Tillsammans når man ut till fler besökare.
  • Ett starkt platsvarumärke – Valdemarsvik ska bli en självklar destination för både nya och återkommande besökare.
  • Produktutveckling för fler reseanledningar – Fler aktiviteter och upplevelser året runt.

Genom att arbeta tillsammans kan vi förlänga turistsäsongen och göra Valdemarsvik attraktivt även utanför sommaren.

En viktig del i samverkan är att kommunen och besöksnäringen ska ta fram ett förslag till en långsiktig och strategisk samverkan genom att bilda ett bolag, en förening eller annan typ av organisation från 2026.

”Vi skapar något fantastiskt tillsammans!”

Styrelsen för Visit Valdemarsvik ser fram emot att påbörja arbetet och hoppas att alla medlemmar vill vara en del av satsningen.

– Vi tror att det här är starten på något riktigt bra för Valdemarsviks besöksnäring. Nu kör vi!, avslutar Thomas Ekh.

Redan den 17 februari startar Visit Valdemarsvik sitt nya uppdrag.

Håll utkik – framtiden för Valdemarsviks turism ser ljus ut! 🌟

Se Visit Valdemarsviks hemsida om uppdraget >>>

Se Valdemarsviks kommuns hemsida >>>

Text: Frida Almqvist
Foto: Privat

Thomas Ekh, ordförande Visit Valdemarsvik, och Kristina Lohman, kommundirektör Valdemarsviks kommun, krokar arm för framtida utveckling av besöksnäringen.
Thomas Ekh och Kristina Lohman krokar arm för framtiden
Artikeln är publicerad i kategorierna: Nyheter | Startsida | Valdemarsvik